Om børnehuset:
Børnehuset Hyttefadet har til huse i velholdte bygninger med en hyggelig atmosfære. Vi lægger vægt på det æstetiske både i det fysiske rum og i læringsrummet. Vores pædagogiske praksis foregår i stuer med fleksibel indretning, som giver rum til børnenes individuelle behov for udvikling, læring, trivsel og dannelse. Hyttefadet som rummer en vuggestue og en børnehave har ansat 12 medarbejdere og en faglig leder. Personalet har et stærkt samarbejde i deres arbejde med at sikre de bedste muligheder for barnets udvikling, læring, trivsel og dannelse. Den pædagogiske praksis har den styrkede læreplan og det fælles pædagogiske grundlag som platform i at skabe det bedste lærings- og trivselsmiljø for børnene. Vi lægger vægt på at læring er en æstetisk proces, hvor børnenes intentioner, idéer og tanker giver barnet mulighed for at gøre indtryk til udtryk.
Hvad kendetegner vores børnehus:
Hyttefadet er en institution med sjæl. Det pædagogiske arbejde i Hyttefadet, tager udgangspunkt i hvilke behov, det enkelte barn har for læring og i at barnet befinder sig godt i børnegruppen. I Hyttefadet har legen en meget central rolle. Legen er fundamentet i barnets alsidige udvikling. Leg er den aktivitet, som børnene bruger mest tid på. I legen udstråler børnene spontanitet og glæde, og de kan være så fordybet, at de glemmer alt omkring sig. Leg er dog ikke kun fryd, hvin og glæde. I legen læres samarbejde, begreber, færdigheder, konfliktløsning og meget mere. Gennem legen sker der en socialisering, fordi barnet indgår i fællesskaber og i socialiseringsprocessen udvikles barnets dannelse. Vi lægger stor vægt på omsorg for og nærvær med det enkelte barn, og at der er en positiv, anerkendende, humørfyldt kultur blandt børn og voksne i Hyttefadet. Når pædagogen er nærværende i sit samvær med barnet, oplever barnet sig værdsat og får sit selvværd styrket.
Pædagogisk praksis:
Vi arbejder med handlingsrettede mål indenfor læreplanens 6 udviklingsområder. Der tages udgangspunkt i det hele barn, så det får mulighed for at udvikle og udfolde alle sine kompetencer og potentialer. Det essentielle for pædagogen er at skabe et miljø som giver trivsel og udvikling for det enkelte barn. Børnene skal mødes med varme, smil, nærvær, omsorg, positivitet og anerkendelse. Der skal være en atmosfære/kultur som fremmer de bedste muligheder for barnets trivsel, læring og udvikling. I den pædagogiske praksis tilrettelægger pædagogen hvilke tiltag og aktiviteter der skal være i fokus for at tilgodese barnets behov for udvikling, læring og trivsel. Det fysiske læringsmiljø både ude og inde tilgodeser alle 6 temaer i den pædagogiske læreplan og afspejler den aktuelle børnegruppe og hvad den lige nu er optaget af.
Forældresamarbejdet:
Forældresamarbejdet bygger på at skabe tryghed både for forældre, børn og personalet. Vi vil gerne have et dialogbaseret samarbejde med forældrene for at give den bedste mulige trivsel, læring og udvikling for børnene. Vi ser forældresamarbejdet som en ressource og arbejder på en gensidig forståelse af hinandens virkelighed.
Hvordan og med hvem samarbejder vi:
Vi går på skolen og bruger lokaler og oplever stemningen der. På bibliotekerne oplever barnet kultur og formidlingen af denne, og vi låner bøger med hjem. Forældrenes deltagelse i Hyttefadets sociale – og dannelsesrum sker i samarbejdet, når de arrangerer sommerfest, lysfest, kagesalg, inviterer børnene på deres arbejdsplads og er med til at skaffe materialer og give idéer til aktiviteter. På plejehjemmet møder børnene ældre mennesker og deres reaktion, når vi f.eks. slår katten af tønden eller synger sange og pynter juletræ. Vi benytter idrætsforeningens lokaler og baner. Når der er aktiviteter i byen f. eks. Om efteråret, hvor hele byen er pyntet med græskar og hø baller, har Hyttefadet også denne pynt uden for døren. Kirken og præsten er hvert år centrum for børnenes opførsel af krybbespil med bedsteforældrene som tilskuer og bagefter serveres der æbleskiver i Hyttefadet.
Hverdagen:
Børnene møder ind om morgenen til en stille og rolig atmosfære. Det enkelte barn skal hverdag føle sig velkommen og nødvendig for fællesskabet. Rytmen i dagen er baseret på så få afbræk i børnenes læring og trivsel, så det enkelte barn har rum og tid til at lege og fokuserer på det, som det har behov og interesse for. Hverdagen er en blanding af børne initieret og voksen initieret aktiviteter og samvær og altid med afsæt i den æstetiske læreproces, hvor børn og voksne udforsker materialer og inspirerer hinanden. Den voksne er rollemodel i at være i en god dialog med hinanden, være omsorgsfuld, lytte og tage hensyn. Hverdagen har nogle faste punkter: Der skal være respekt for børnenes leg, ved at give rum og tid til den. Vi er ude hver dag enten på legepladsen eller på tur. Vi siger goddag og farvel til hinanden. God mental og fysisk hygiejne er grundlaget for trivsel og udvikling i alt samvær og aktiviteter hele dagen.
Mad og måltider:
Børnene har madpakker og frugt med i Hyttefadet. Måltidet er et læringsrum for børnene. I Hyttefadet bliver måltiderne prioriteret højt. Det er der barnet kan stille sin sult og tørst og være i et socialt fællesskab. Børnene sidder i små grupper og spiser og der gives ro to tid til at barnet kan spise i sit eget tempo. Måltidet om eftermiddagen som vi kalder ”spise frugt”, har en optakt hvor børnene, når de er kommet ind fra legepladsen og har vasket fingre, samles til sang, historielæsning eller anden aktivitet, hvor efter de sætter sig ved bordene og spiser deres medbragte frugt og ser om der i noget i madkassen, som kan spises.
Indretning i Hyttefadet ude og inde:
Vuggestuen har en dejlig legeplads med små lunde at træer, en kørebane og en bakke. Der er gynger, rutsjebane, sandkasse, legehuse og fleksible legerum. Der er uderum, hvor børnene kan sidde og spise og lave aktiviteter. Legepladsen omkranses af rolige fællesarealer. Indenfor har vuggestuen 3 stuer med store vinduer, som giver et godt kig til verden udenfor, et dejlig og stort puslerum og et godt soverum, samt let adgang til en hyggelig garderobe. Børnehavens dejlige legeplads er stor og giver børnene mange muligheder for leg, aktiviteter og bevægelse. Der er bålplads og uderum til at spise og lave aktiviteter i. Også denne legeplads omkranses af rolige fællesarealer. Inde har børnehaven to stuer med hver 3 rum og toilet. Der er en garderobe til hver stue. Der er et stort fællesrum, som er indrettet til kantine, hvor børnene kan spise og en fælles gang, som vi bruger, når alle børnene skal samles f.eks. når Hyttefadets fødselsdag fejres eller vi har besøg af præsten. Der er store vinduer i stuerne og fællesrummet – det giver stemning af fællesskab, at man kan følge med i hinandens aktiviteter.
Grupper:
I Hyttefadet kan der være op til 60 børn i alderen 0-6 år fordelt på 3 stuer, krabbestuen, hummerstuen og muslingestuen.
Følg os på facebook : https://www.facebook.com/B%C3%B8rnehuset-Hyttefadet-L%C3%B8kken-830883760261858